-
Læg op til en hyggestund og sæt dig ved et bord sammen med dit barn. Spred så et Pocketsæt ud på bordet som et Memory-spil med synlige motiver.
-
Først beder du barnet vende et billedkort med bagsiden opad, som hun/han ikke har lyst at se på.
-
Derefter spørger du ind til det, du gerne vil have dit barn til at fortælle om – og beder hende/ham vælge ét billede, som kan være en hjælp til at svare på dit spørgsmål. Her er nogle eksempler, men vælg selv din indgangsvinkel – og hold dig til et enkelt spørgsmål som tema for samtalen:
• ”Hvordan har du det i dag?
• ”Hvad skete der i skolen i dag?”
• ”Hvad har du lavet efter skole i dag?”
• ”Hvad lavede I på lejrskolen/spejderlejren?”
• ”Hvordan synes du sommerferien har været?”
-
Når barnet har fortalt om sit billede, kan du spørge ind til fortællingen, fx:
• ”Du sagde, at …… Kan du fortælle lidt mere om det?”
• ”Det forstod jeg ikke helt – kan du hjælpe mig?”
• ”Hvorfor gjorde/tænkte du sådan?”
Har barnet svært ved at fortælle mere, kan hun/han vælge et nyt billede, der kan hjælpe.
-
Når barnet fortæller om noget, der gør hende/ham glad, ked af det, sur, vred eller lignende, kan du bede hende/ham om at vælge et nyt kort, som viser, hvordan den følelse opleves.
-
Fortæller barnet om noget, som ikke er rart, kan du spørge:
• ”Har det noget at gøre med det billedkort, som du har vendt på hovedet?”
-
Herefter kan du bede barnet vælge to billedkort, der siger noget om, hvad hun/han selv – og andre – kunne gøre for at få det ubehagelige til at holde op.
-
Hvis ikke billedkortet, som blev vendt på hovedet, allerede er inddraget i samtalen, kan du nu – uden at vende det – spørge, hvorfor barnet ikke kunne lide det kort. Spørg om du må tage det op, så du kan se det, og brug det indirekte, fx ved at sige : ”Når jeg kigger på billedet, så få det mig til at tænke…”
-
Du kan fortsætte og uddybe samtalen med flere spørgsmål og lade barnet vælge flere kort, så længe barnet har det godt med samtalen.